31 August 2010

quote of the day 1



Misunderstandings arise from our fears, doubts, selfishness and distrust...
but sometimes,"misunderstandings" are all we need to understand some things.

**********************

28 August 2010

aku sudah tua!

Aku sudah berumur 27 tahun pada 27 ogos 2010. Terima kasih pada family dan kawan2 yang wish birthday aku semalam. Tak kurang jugak ada yang bagi adiah. Thanks guys..really appreciated. Many thanks to my labmate..budak 3159 yang comel2 dan hensem belaka yang telah buat surprise masa aku tgh sakit yang amat..luv u all..muahhh...


*******************

Masa tengah bersantai-santai tengok FB, aku di rumah bermain kejar-kejar dengan housemate mengejar cik sitikus...eee..geram aku..dia kecik je..kecik dari tapak tangan tapi telah menghuru-harakan keadaan kami serumah. Still tak dapat tangkap..kalo dapat aku kekahkan ko kat kucing umah sebelah. Sebelum ni dah mengganas dalam umah tu. Habis makanan dalam sachet sume ditebuknya..nak makan makanan mahal je..makan sket2 pastu bior je...camane la nak halau tikus dari umah ye..bile tangkap sekor..sekor lagi dtg..adoiii..

Ko tak bayar sewa umah so jangan sibuk2 nak join skali..bole blah!!..(emo terhadap cik sitikus)


26 August 2010

Ape sudah jadi pada ovari saya?

Pada 25/8 dan 26/8 tahun 2010..aku diserang senggugut yang maha dasyat..sebelum ni penah jugak sakit tapi tak la sesakit yang kali ini. Muka aku pucat, badan menggigil dan sakit perut yang amat sangat. Teramat tegang bawah perut aku macam nak terputus rasanye. Susah la aku nak gambarkan macamana.

Harini aku pegi jugak klinik kat bangi ni. Mula2 Dr Shamsiah scan guna ultrasound, tak dapat nak cari rahim dan ovari. Dia nasihatkan aku minum air dan tahan kencing selama 2 jam..huhu..kul 3 aku datang balik klinik tu..check punya check..aku disahkan kena endometriosis peringkat awal. Apa tu? Kalo nak maklumat lanjut bole bace kt sini ENDOMETRIOSIS. Dr shamsiah kate ovari aku bengkak..aku tak caya tapi lepas dia tunjuk hasil ultrasound tu..baru la aku percaya. Selama ni aku just dengar je pasal ni tapi tak sangka plak jadi kat aku. Sedih pun ada jugak. Rase gelap masa depan..uhuhu..emo plak ko eh..hopefully ubat hormon yang aku dapat ni boleh la reduce bengkak pada ovari tu. Kalo tak kena operate..xmo xmo...Dr kata mungkin aku stress so hormon imbalance. hmm..xde la stress sangat..skali skala tu ade la..

** Ni la rupenye scan ovary aku..2-2 bengkak..yang sebelah kiri bengkak yang sgt besar..2 kali ganda dari biasa..

bagi sesiapa kaum hawa yang selalu period pain..yang teruk sangat silala berjumpa dr sebelum melarat..kalo dah melarat nanti..sendiri la tanggung..uhhuhu..doakan aku ya kawan2..semoga semuanya selamat..amin...


16 August 2010

For the rest of my life - Maher zain


Aku sedang melayan lagu dari Maher Zain. Tersentuh hati aku dengar lagu ni...

Lagu ni ditujukan untuk orang yang paling aku sayang..tapi, takpela. Abaikan. Biarla aku sentiasa berharap.



**abaikan videoclip ni..dengar lagu je**


For the rest of my life by MAHER ZAIN

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
And theres a couple words I want to say

Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you..loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
And theres a couple word I want to say

*Repeat Chorus
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

Repeat Chorus

I know that deep in my heart..




p/s:: nak balik dah. Please faza, jangan touching!


15 August 2010

M.e.n.t.e.k.e.d.a.r.a.h

Wohooo. Sangat suka sebab dapat berbuka puasa dengan family kat umah. Semua ada kat umah kecuali adik aku, Zaki yang ada kt kulim. hari ahad dia dh start trial PMR. Goodluck my lil bro. I know you can do it~~

So semalam dapat la aku makan lauk kegemaran aku;

nasi + ikan pari bakar + air asam + sayur pelatok (versi pramlee dlm ahmad albab) + sambal tempoyak udang + teh o ais



speechless la aku makan semalam..tak toleh kiri kanan. Menjilat-jilat jari sambil menghirup kuah sayur dalam pinggan. Perghhh..mak masak sedap sangat la mak. Lebih sedap dari biasa. Ini la namanya nikmat berbuka.

SELAMAT BERSAHUR
dan
SELAMAT BERPUASA
dan
SELAMAT BERBUKA

dan
SELAMAT BERTARAWIKH


14 August 2010

Ayang vs Abang

aku baca benda ni kat email. tak tahu la nak cakap yang mana salah dalam hal ni..tergelak aku baca..keh keh

surat dari ayang kepada abang..


Dear abang,

Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali.. sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang... sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?

Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakkan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang?

Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah

Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..

Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance. ..ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah...

Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada.

Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak

Paling menyedihkan. .. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??

Ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa.. tak nak naik kereta abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR

Love,
ayang

kemudian si abang membalas surat ayang...

Dear Ayang,
Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah...

Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta... abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder dr
jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..

Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah... tulah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa jek...hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak.. sbb masa tu ayang kalau mekap mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas setiap kali ayang mekap abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm.. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per.. walau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu....pasal morning kiss tu, ayang bangun pun dah tengahari nak morning kiss cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..

Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan Cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana .. kalau ada gulai tempoyak ke nanti jgn lupa bwk balik skit..


Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu... biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan ..bukan apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital. abang kene tanduk xpe..

Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2.. jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang...dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang ketawa...hahahhahah ahahha

Love,
Abang




13 August 2010

penyelenggaraan hati


Bagaimana untuk kita selenggara hati kita agar sentiasa manis, tenang, bersih dan mantap?

Teringat aku masa kecik-kecik dulu suka nyanyi lagu ni dari kumpulan hijaz. Tapi aku hafal perenggan pertama je. Tak tangkap habis la..

Pandangan Mata Selalu Menipu
Pandangan Akal Selalu Tersalah
Pandangan Nafsu Selalu Melulu
Pandangan Hati itu Yang Hakiki
Kalau Hati itu Bersih

Hati Kalau Terlalu Bersih
Pandangannya Kan Menembusi Hijab
Hati Jika Sudah Bersih
firasatnya Tepat Kehendak Allah
Tapi Hati Bila Dikotori
Bisikannya Bukan Lagi Kebenaran

Hati Tempat Jatuhnya Pandangan Allah
Jasad Lahir Tumpuan Manusia
Utamakanlah Pandangan Allah
Daripada Pandangan Manusia


nampaknya hati mempunyai peranan yang sangat penting..



11 August 2010

selamat berpuasa

Cepatnya mase berlalu..dh tiba bulan Ramadhan..Selamat menyambut Ramadhan al mubarak..bulan yang penuh keberkatan dan moga puasa tahun ni lebih berkat berbanding tahun sebelumnya..amin..

****************

Tak lupe juge kepada kwn2 yg konvo tahun ni..tahniah aku ucapkan..turn aku n kwn2 lain taun dpn plak..dan nak mintak maaf sgt2 sbb dtg lmbat..xsempat jumpa korang..meeting maa..so sorry..

****************

happy besday shafiq..moga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezki..kitorang dh celebrate besday kamu aritu kn..meh nk letak gamba kek ko aritu..sedap plak aku tgk bln2 posa ni..uhuhuh


09 August 2010

kamoo...sile bace...


kepada org itu..ade pesanan tuk kamu..aku diminta untuk paste kn bende ni kt sini...


Kepada yang berkenaan,


Ako cuma nk luahkan perasaan dan nk trus tutup buku tentang apa yg berlaku antara kite sekarang ni.


First: pasal ko marah ako sbb ako memburuk2 ko kt budak pompuan tu. terus terang ako ckp, ako tak de crite atau burukan ko pn. cuma ako mengaku ako ada bgtau pasal duit je. Yang lain ako simpan je dlm hati.


Second: Pasal fb, ya mmg ako block ko sbb ako dah xnak amik tau pasal ko itu je. Bagi ako, biar la ko dgn dunia ko, ako dgn dunia ako.


Lastly sorry pasal ako keluarkan kata2 kesat kt ko dlm emel. Sbb ako tak pikir panjang waktu tu.


Ako maafkan segala salah silap ko selama ako berkawan dgn ko. Ako harap ko pun boleh maafkan ako, sbb ako tau ako byk buat salah dgn ko.


Mulai hari ini, ako dah tak kan amik tahu langsung pasal ko dan tak kan mengata atau mburuk2 kan ko. Segala yang berlaku antara ko dan ako adalah rahsia dan ako simpan sampai mati.


Harap lepas ni ko dan ako buat hal masing2 dan tak perlu ungkit cerite2 lama. Ako takkan ganggu hidup ko, dan harap ko pun tak kan ganggu hidup ako. Moga ko berbahagia dgn hidup baru ko.


Akhir kata, salam ramadhan al mubarak


p/s:: bulan ramadahan bln yg mulia..mari kite bermaaf-maafan..