28 May 2011

berjimba2 di zoo taiping


Korang selalu atau sekali sekala atau pernah atau tak pernah langsung pergi ke kebun bin? Kebun bin adalah perkataan yang berasal dari Indonesia yang bermaksud kebun binatang aka zoo... mesti dalam seumur hidup korang penah pegi kan? kecik2 dulu rasenya mak pak mesti ade bwk korang.. tak pun pegi dgn rombongan sekolah..kan kan.. sebelum ni aku dah penah jugak pegi zoo negara dan zoo melaka.. kali ni aku berpeluang melawat zoo taiping plak.. kagum aku sekejap.. zoo ni besar woo.. best2..okay..mari kite bace sikit fakta tentang zoo taiping ni..
  • Taman Mergastua Sultan Idris Shah atau lebih dikenali sebagai Zoo Taiping merupakan satu-satunya zoo yang terletak di sebelah utara Semenanjung Malaysia. 
  • Dengan kawasan zoo seluas 34 ekar ini, Zoo Taiping telah memulakan satu pembaharuan dengan memperkenalkan pameran haiwan dengan menggunakan konsep terbuka.
  • Zoo Taiping merupakan habitat kepada 1300 ekor binatang yang terdiri daripada 180 spesis. 
  • Binatang- binatang tersebut terdiri daripada Harimau, Singa, Gajah, Badak Air, Zirafah, Enggang, Orang Utan Harimau Belang, Singa, Siamang, Rusa, Nilgai, Burung Kuak dan banyak lagi. 
  • Waktu melawat adalah dari jam 8 pagi hingga 6 petang dan dibuka setiap hari
  • Harga tiket masuk adalah RM12 untuk dewasa dan RM8 untuk kanak-kanak
sumber fakta : http://www.zootaiping.gov.my/


Selamat datang ke Tepeng..
dah sampai...
welcome to zoo taiping!
tram yg dinaiki utk mengelilingi zoo yg besau ni...
flamingo ini sangat sangat cantik..
bole bagi sy sket..kata si ostrich..
sombong bebeno unta ni..
manjanya si unta..huhuh
pak belang ni ke hulu ke hilir..
menatang ni kaler oren..tapi aku xigt namenye..huhu
ini badak..
cipan yang selalu disebut2..huuh
rusa babi?aku xnmpak rusa dan babi pn kt situ..
parrot ini sgt cantik.. pandai cakap jugak..
nak balik dah..bye kawan2 juehh...uhhuhu
 

No comments: