12 June 2011

tips mengatasi stress


MENGATASI STRESS

Manusia memang tak boleh dipisahkan dengan stress. Stress adalah respon tubuh seseorang dalam menghadapi pelbagai tuntutan dalam kehidupan. Tuntutan-tuntutan tersebut mungkin merupakan perkara-perkara yang datang dari luar (misalnya: surat pinjaman bank yang tertunggak, teman, pekerjaan, atau hubungan dengan pasangan), atau mungkin juga datang dari fikiran sendiri (misalnya: bagaimana penilaian terhadap diri sendiri). Stress seringkali dianggap sebagai sesuatu perkara yang buruk. Namun sesungguhnya setiap orang memerlukan sedikit tekanan agar mereka memiliki hidup yang lebih baik. Tapi kekadang aku ni stress bukan sikit. Terlampau melayan stress sampai jadi teruk.. ehehe.. biasala.. hormon pompuan ni selalu imbalance membuatkan pompuan kadangkala unpredictable. So tips dibawah serba sedikit bole membantu menangani stress. Walau macamana pun ini terpulang pada diri sendiri untuk menanganinya.

Teknik atasi stress yang sihat, antaranya:

1. Tidur Sejenak 

Tidur sejenak selama 30 - 45 minit akan menyegarkan tubuh kembali. Orang-orang ternama yang memanfaatkan tidur siang untuk menangani stres adalah John F. Kennedy, Thomas Edison dan Salvador Dali. 

kalo tido camni kompem bole tido dlm 30-40 minit..hehehhe
 
2. Pengurutan 

Anda boleh mengunjungi seorang pakar urut profesional ataupun meminta pasangan atau seorang sahabat untuk mengurut otot-otot leher dan bahu anda. Jangan pergi rumah urut yang bukan-bukan ye. Nanti urat stress lain yang timbul. hahaha

mengurut satu teknik yang terbaik untuk meredakan ketegangan urat

3. Mengekspresikan diri secara artistik 

Jadilah orang yang kreatif dan alihkan energi anda secara positif. Anda boleh cuba untuk belajar akting, atau memainkan alat muzik, mengambil gambar, melukis, menulis puisi ataupun menyanyi. Muzik adalah media pereda stres yang sangat baik. Memainkan alat muzik atau cuma sekadar mendengar muzik sangat membantu untuk melegakan stres.

baby pun dgr music utk relax..hihih..best jd baby kan..ihihi


4. Kerap ketawa 

Cara ini bukan rahsia lagi. Tertawa boleh menyebabkan stres yang ada hadapi menjadi lebih ringan. Sentiasa tunjukkan ekspresi yang menyenangkan diwajah anda.

see..kucing pn ketawa..korang xmo ketawa?

5. Bersikap lembut terhadap diri sendiri 

Sama ada disedari atau tidak, sebenarnya kita secara terus-menerus berbicara kepada diri kita sendiri. Berbicara kepada diri sendiri menunjukkan perilaku dan citra diri. Anda boleh mengubah kedua-dua perkara tersebut melalui pembicaraan yang positif kepada diri anda sendiri. Malahan pembicaraan tersebut boleh menyebabkan perubahan terhadap proses kimiawi tubuh yang menguntungkan, dengan cara mengaktifkan sistem saraf yang menimbulkan relaksasi. Sebaliknya, pembicaraan yang negatif kepada diri sendiri akan menyebabkan rangsangan terhadap sistem saraf simpatik dan menyebabkan tubuh berasa kelelahan.

talk to the mirror

3 comments:

cantekk said...

lau dpt yg nomo 2 kan best...

sedap je...

cik paja hanim said...

tu la..kte yg muda2 ni pun kena g mengurut..bile berurut rase best sgt2..release..jom g spa, cantekk!

shopaholic love said...

ala comel gamba budak yg tido kat rak tu!! :))

p/s

please visit our new online store at

www.shopaholiclove.com

dont forget to 'follow' us! thanks for your support!

xx