30 December 2011

Miang gatal part 2


Arghh. Tension la. Badan aku still gatal-gatal lagi. Dari awal bulan haritu aku mengalami kegatalan badan. Ape pun xbleh nak makan. Katenye alergic. Bila dah pantang, tetap naik jugak gatal-gatalnya especially malam. Ke memang angin gatal datang memalam ajer? Hahahaha. Tu gatal lain barangkali. Hahaha. Adoi. Tadi pegi amik ubat gatal miang keladi. Katenye mungkin aku allergic perfum plak. Allergic dgn benda-benda yang wangi. Bila jadi macam ni ade beberapa langkah yang aku amik untuk atasi miang gatal ke daun aku ni. huhu.




  1. Tak bole pakai sabun atau shower foam yang wangi-wangi. Dah la shower lifebuoy aku banyak lagi. Skali kena beli sabun baru. Membazir. Oleh itu, aku disyorkan beli sabun Sebamed. Nak beli yg liquid mahal gilos. 
  2. Kena makan ubat gatal. Ala. Ubat tu ubat selsema. Kedua-dua adalah ubat yang sama. So kalo korang penah selsema then tetiba pastu ade gatal-gatal, bole amik ubat selsema as ubat. Oleh sebab aku jarang selsema, aku xde stok ubat gatal. Pegi beli di farmasi jer...
  3. Selain tu, aku dinasihatkan makan supplement. Aku ade amik vitamin E. Tadi saje je pharmacist tu suh aku beli supplement ACE selenium plak. Katenye selenium tu cuci darah. Try makan sebulan dgn vitamin E yg aku ade. Ok. Terpedaya. Aku beli jugak.
  4. Dah mandi tu kena letak ubat sapu plak. Dah masuk 3 jenis ubat sapu aku beli. Memula krim tuk antibakteria. Kali kedua antifungus plak. Takde kesan dan aku amik krim tuk allergic. Taik kuda betul. Kalo dah kate aku allergic suggest kt aku krim tuk allergic kan senang. Saje la cari duit derang ni.
  5. Tak bole pakai perfum. Ala. Tak wangi la cenggini. Yang aku pelik. Kalo sbb perfum atau bende berwangi, aku pakai deodorant bende wangi jugak. Takde plak gatal ketiak. Ish. Komplikated nye hidup. Itu tak bole. Ini tak bole.
  6. Bab makan pun satu. Semua bende tak bole makan. Kecuali ikan. Telur pun xbole makan. Uwaaaa..Nasib bole makan nasik. Kang kalo aku kurus sape susah?aku jugak. Kang kena beli spender baru sebab semua londeh. Hahahaha. Kan membazir tu. Membazir amalan syaitanirajimmmm.
Dah lah. Aku pun tergaru-garu dah ni. Nak kemas-kemas bilik sebab angkut barang-barang opis balik umah. Last day kat office. Dan aku dalam dilema dan masih dalam dilema. Semoga keajaiban akan berlaku dalam masa terdekat ni. Aminnnn.


3 comments:

Azreen Abu Bakar said...

cik paja hanim, aku dulu pon ader kene, setelah aku kaji2 rupenye aku stress .. huhu.. mungkin ko kene rilex2 ..

cik paja hanim said...

serius?mungkin jugak. aku ni cepat stress..uhhuhu..thanks mama lin..:)

Anonymous said...

Selalu basuh towel